Overname & Desinvestering Dealmaking is een vak !

Je zou het niet beseffen, maar elke overname heeft een impliciete desinvestering aan de andere kant van de deal ! Het is deze logische realiteit die dealmaking zo’n moeilijk en speciaal proces maakt. Het vereist expertise en ervaring om succesvol te zijn. Overname & Desinvestering Dealmaking is een vak !

Acquisities

Een Overname

De meeste leidinggevenden beschouwen de aankondiging van een overname als een bevestiging van strategie & sterkte. Je zou echter ook kunnen stellen dat de overname bevestigt dat het management niet zelf in staat was om te bereiken wat nodig was. Om de strategie te realiseren is dan de beste “volgende optie” de optie om te verwerven wat het zelf niet creëren kan.

Aangezien acquisities en/of desinvesteringen processen zijn die een hoog risico en veel onzekerheden in zich dragen, wordt vanuit een risico perspectief traditioneel gesteund op Due Diligence en juridische documentatie. In onze ervaring zijn deze twee belangrijk, maar het echte risico is misschien wel ingebed en verborgen in het proces zelf.

Aan de kopende kant liggende de risico’s vaak in de gretigheid om de deal te sluiten en/of deadlines & targets halen. Dit zijn de grootste vijanden van een “goede deal”. Momentum wordt vaak misbruikt om processen door te zetten die eigenlijk vertraagd zouden moeten worden.

Een Desinvestering

Desinvesteringen

Aan de verkoop of divestment kant van de transactie vindt men over het algemeen een andere gemoedstoestand. Het afstoten van een activiteit bevestigt immers dat het management niet in staat was om zelf de maximale waarde uit strategische relevantie van de activiteit halen. Verkopen betekent vaak dat het management van die verantwoordelijkheid af is.

De waarde van de verkoop overtreft de verwachte waarde van het runnen van het bedrijf zelf. De logische oriëntatie van verkopers is om korte termijn waarde te maximaliseren. Je kan echter beargumenteren dat validatie van het langetermijnpotentieel van het bedrijf belangrijk is; die validatie zou de waarde voor de nieuwe eigenaar aangeven. Een mythe aan de verkopers kant van de tafel is dat alleen de beste deal te accepteren is. Vaak blijkt achteraf dat een op een na beste deal goed genoeg was maar dat men daar niet meer aan toe kwam na het afketsen van de beste deal.

Een Goede Deal maken vraagt veel !

Het doen van een succesvolle overname is er meer dan alleen strategische fit, en de prijs te betalen ! Men moet de management rationale valideren, inclusief het risico dat verworven waarde zal verdampen nadat de deal is gedaan. In het dealproces moet men ervoor zorgen dat “gretigheid” wordt erkend door transparantie te creëren over feiten, cijfers, waarden. Een deal moet waar mogelijk gebaseerd zijn op “onafhankelijke” verwachtingen. 

Deal Handshake

De kunst van de transactie is het samenbrengen van feiten, gevoelens, cijfers, verwachtingen, relaties. Tegelijkertijd moet men het hoofd bieden aan de spanning van de onderhandelingen en de voltooiing van de juridische documentatie in een momentum blijven. Dit samen vereist “deal” ervaring, blootstelling aan onderhandelingen, het vermogen om het proces te orkestreren, creativiteit en improvisatie vaardigheden. 

Een goede deal vindt zijn oorsprong in de strategische fit, de deal structuur en het onderhandelde resultaat. De waarde in de deal ontstaat door een goede balans tussen feiten, gevoelens en cijfers en een onbevooroordeeld proces. Dit laatste vereist strategische vaardigheden, financiële en analytische vaardigheden. Overname & Desinvestering, Dealmaking is een vak!

Waarom Solutions Insight?

Je werken met mensen die een transactie succesvol kunnen af . Het juiste team heeft deal ervaring, financiële en juridische expertise. Teamleden zijn in staat zijn om een hoge vertrouwensrelatie klanten op te bouwen en blijven tegelijkertijd objectief en onafhankelijk. Onze echte sterke punten zijn grondigheid, doorzettingsvermogen, creativiteit en het vermogen om de beste, maar ook de bijna beste deal te sluiten!

Comments are closed.